Na vzhledu historického kamenného mostu v Římově se za posledních 150 let nepodepsaly jen povětrnostní podmínky, ale i dopravní provoz. Jihočeský kraj se tedy rozhodl mu jeho zašlou krásu vrátit a produkty z portfolia MAPEI u toho nesměly chybět.
Most přes řeku Malši mezi Římovem a Dolní stropnicí, byl odjakživa důležitou součástí silnice z Třeboně do Římova. Původně dřevěný most byl na jaře 1868 prohlášen za nebezpečný a jeho rekonstrukce byla nevyhnutelná. Stal se z něj tedy most kamenný, otesaný kamennými deskami a s povrchem vyztuženým betonovým potěrem. První povozy se pak po novém tříobloukovém mostě mohly projet už na podzim stejného roku.
Víte kolik stojí kamenný most? Stavbu zadalo českobudějovické okresní zastupitelstvo v roce 1868 Matěji Soukupovi z Mirkovic, který ji provedl za necelých 8.000 zlatých.
Od koňských spřežení po dnešní automobily
Za 150 let své existence byly koňské povozy nahrazeny automobily a nákladními auty, které se na stavu mostu společně s povětrnostními podmínkami značně podepsaly. Bylo na čase most opět oživit a opravit. Výběrové řízení na rekonstrukci římovského mostu vyhrála společnost K-building a na jaře 2019 rovnou začala s opravami. S K-building spolupracujeme už několik let, a tak není divu, že si nás pozvali i k této zakázce.
Problém nebo výzva?
Díky své bohaté historii, patří římovský most mezi památky. Aby byl během oprav zachován jeho historický ráz, bylo potřeba vše konzultovat s památkáři, kteří měli jasnou podmínku – použité materiály nesmějí obsahovat cement. Pro MAPEI žádný problém! Po zkušenostech s opravou Karlova mostu nebo italské opery La Scala, jsme doporučili použít už ověřený bezcementovým sanačním systémem MAPE-ANTIQUE , který splňuje všechna přísná opatření spojená s rekonstrukcí historických staveb.
Nejdřív musí všechno pryč
Po schválení použitých materiálu řemeslníci z mostu nejprve odstranili starou asfaltovou vozovku a z boků mostu mechanicky otloukli poškozený kámen. Teprve po odstranění všech poškozených částí se začalo s opravami. Boční strany mostu byly ošetřeny už zmíněným bezcementovým sanačním systémem MAPE-ANTIQUE a na části, které jsou v přímém kontaktu s vodou, byla použita zátěžová sanační malta MAPEGROUT T60. Na zbylé části jsme doporučili aplikovat speciální difúzní silikátové nátěry SILEXCOLOR PITTURA, které povrch ochrání před nepřízní počasí i posypovou solí. Na závěr už jen stabilizační beton, nový asfalt, ošetřit výztuže nanonátěry a most byl na podzim 2019 připravený přivítat první řidiče.
Celková oprava dopadla na výbornou, a to nejen díky kvalitní materiálům MAPEI, ale i díky poctivé práci K-building, kteří dodrželi veškeré doporučené postupy. Pamatujte, že základem každé stavby, která si má zachovat svou funkci a krásu minimálně 150 let, je vždy kvalitní stavební chemie a my v MAPEI jsme připraveni vám s tím pomoci.